Przepisy dotyczące zimowego wyposażenia samochodów ciężarowych nie są jednolite we wszystkich krajach Europy, a co więcej, nieustannie podlegają ciągłym modyfikacjom. Jest to związane chociażby z faktem, iż zimą w każdym kraju panują inne warunki atmosferyczne. Najwyższy poziom bezpieczeństwa zapewnia przede wszystkim właściwe ogumienie, ale warto też posiadać dodatkowe akcesoria.
Łańcuchy, opony z kolcami czy łopaty śniegowe – to tylko kilka przykładowych rozwiązań, które ułatwiają podróżowanie zimą, a jednocześnie pozwalają uniknąć wysokich kar pieniężnych. Wyruszając w podróż po Europie należy być dobrze przygotowanym na wszelkie pogodowe utrudnienia.
Zimowe wyposażenie pojazdów w Polsce
W naszym kraju nie obowiązują szczególnie restrykcyjne przepisy związane z koniecznością wymiany opon na zimowe. Jednak zaleca się stosowanie opon, w których głębokość bieżnika jest nie mniejsza niż 4 mm. Taki parametr pozwala na właściwe odprowadzanie błota pośniegowego, zapewnia krótszą drogę hamowania oraz lepszą przyczepność.
Zgodnie z polskim prawem, używanie łańcuchów śniegowych dopuszczalne jest wyłącznie na drogach pokrytych lodem oraz śniegiem (obszary te na ogół są oznakowane odpowiednimi znakami drogowymi). Zabronione jest natomiast wykorzystywanie opon posiadających kolce.
Wymogi w Europie – gdzie są najbardziej surowe?
Zdecydowanie najbardziej restrykcyjne przepisy związane z zimowym wyposażeniem pojazdów posiada Austria. Zgodnie z austriackim prawem, opony zimowe w tym państwie są obowiązkowe w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia. Co więcej, samochody ciężarowe, których masa całkowita przekracza 3,5 tony są zobowiązane do posiadania opon z etykietą M+S. Minimalna głębokość bieżnika to 6 mm.
Nie mniej surowe przepisy czekają na kierowców aut ciężarowych i autobusów podróżujących po Norwegii. Opony zimowe są tam obowiązkowe od 1 listopada do pierwszego poniedziałku po Wielkanocy (minimalna głębokość bieżnika to 5 mm). Co więcej, w stolicy kraju występuje opłata za używanie opon z kolcami w okresie od 1 listopada do 30 marca.
To oczywiście tylko przykładowe regulacje prawne w dwóch krajach, gdyż tak naprawdę każde państwo ma inne przepisy dotyczące zimowego wyposażenia pojazdów. By zadbać o bezpieczeństwo swoje oraz pozostałych pasażerów, przed wyruszeniem w podróż warto więc zapoznać się ze szczegółowymi regulacjami obowiązującymi w danym kraju.